2 mars 2009

Farmors favoriter

Farmor som länge har velat se hur jag bor kom på besök idag. Jag befarade att jag inte gick alldeles säker i och med den döda flugan som ligger mellan fönsterglasen. Lillasyster klarade sig inte, det blev anmärkning och rapport om flugan till pappa. Men det gick bra för mig idag.

Farmor har undrat ibland vad det är jag gör, om etnologin, uppsatsen och sånt. Jag visade uppsatsen idag. Den var lite svår att läsa utan rätt glasögon, men vi började prata ljud. Om ljuden från grannar som kan störa eller vara ett sällskap, om dammsugare och tvättmaskiner som låter för högt. Farmor har en granne som spelar piano ibland och då sätter sig farmor ner och lyssnar, det är så fint tycker hon, avkopplande. Hos en annan granne leker barn, det tycker hon också om. Glada ljud. Det har hon sagt till grannen. Själv spelar hon skivor ibland, "ja, inte sådär vrålhögt på kvällen då".

Folk tycks tänka ibland att jag kan en massa om ljud, men i själva verket består min kunskap framförallt av det som andra har berättat för mig, om ljuden i deras vardag. Det är bara att jag lapar i mig just de berättelserna och de finns var som helst, liksom ljudet självt. Det var roligt att prata ljud med farmor. Hon läste lite i mitt inledningskapitel; "har du sagt till henne där uppe med klackskorna nu?"

Inga kommentarer: